Doorgaan naar hoofdcontent

Ik schrok van de armoedecijfers in Nederland

Eigenlijk een heel triest bericht eergisteren in de media; het aantal huishoudens dat langer dan 4 jaar onder de armoedegrens leeft is in 2015 verder gestegen.

Ondanks alle jubelverhalen over een betere economie, huizenprijzen die weer tot in de hemel reiken en dalende werkloosheidscijfers, gaat het met een steeds grotere groep financieel echt niet goed in Nederland.
Vorig jaar zijn er 27.000 huishoudens bijgekomen een inkomen hebben dat minder is dan het consumptieniveau dat in Nederland als minimaal noodzakelijk wordt gezien. Of zoiets. Een definitie waar ik zelf niet zo veel mee kan.
Voor mij is inkomensarmoede, zoals bovenstaande definitie wordt genoemd, wanneer je minder inkomen hebt dan nodig om in je eerste levensbehoeften te voorzien. Heel plat gezegd, als je niet genoeg inkomen hebt voor een dak boven je hoofd, brood op de plank en kleren om je lijf.

En blijkbaar waren er in 2015 maar liefst 221.000 huishoudens die minder inkomen hadden om daar voor te zorgen. Door het CBS zijn bedragen vastgesteld wanneer je onder de inkomensarmoedegrens valt. Voor eenpersoons gezinnen is dat €1.030 en voor een stel met twee minderjarige kinderen is dat €1.930.
Maar eigenlijk was het aantal huishoudens onder de armoedegrens veel groter. In totaal waren het 626.000 huishoudens, alleen een groot deel daarvan heeft nog niet langer dan 4 jaar een inkomen onder dat bedrag.

In totaal zijn er in Nederland 8,8 miljoen huishoudens. Het genoemde aantal van 626.000 huishoudens met een inkomen onder de armoedegrens is dus ruim 7%. Dat betekent dat 1 op de 14 gezinnen in armoede leeft. Dat vind ik schokkend in een rijk en welvarend land als Nederland is, of in ieder geval claimt te zijn.

Wat in ieder geval blijkt uit de cijfers is dat de herstellende economie voor een groot aantal mensen nog helemaal niets heeft opgeleverd.

Hoe kijken jullie tegen deze armoedecijfers aan?

En om met een cynische noot te eindigen: Volgens De Speld heeft de politiek een oplossinge gevonden om het aantal mensen onder de armoede grens terug te dringen. Ze hebben de armoedegrens verlaagd.

Reacties

  1. Ik schrok er niet van want ik weet dat er mensen zijn die onder die grens zitten. Waar ik wel van schrok waren de criterium die schijnbaar meespelen wat je dus niet meer kunt doen. ZO stond er ook bij dat kabel, internet, tv, schijnbaar ook basisbehoeften zijn en ik vind dat een beetje raar. In mijn ogen zijn basisbehoeften eten, drinken, warm/koud water/ verwarming en uiteraard een dak boven je hoofd en kleding om aan te trekken. Als ik die armoedegrens moet geloven dan hebben wij ook een hele tijd onder die grens geleefd en op dit moment zitten wij er ook niet ver boven. Zijn wij arm, nee totaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ben het met je eens wat betref de criteria. Die andere dingen vind ik nog steeds luxe.

      Verwijderen
    2. Een internet aansluiting is voor een student wel een basis behoefte. Zelfs mijn zoontje in groep 3 heeft thuis internet nodig voor bepaalde school doeleinde, nu redden wij dat inprincipe ook in een bibliotheek maar ik kan me voorstellen dat iemand op het voortgezetonderwijs er niet zonder kan.

      Verwijderen
    3. Tegenwoordig heb je internet nodig, alles gaat bijna digitaal. Denk ook aan het zoeken naar een baan enz. Tv vind ik op zich geen luxe, als je alleen bent is het wel zo prettig dat je bv.s'avonds tv kan kijken. Je blijft ook op de hoogte van het nieuws.

      Verwijderen
  2. Je kunt vraagtekens zetten bij de grens van 1.930 euro voor een gezin (vind ik best veel om dat al armoede te noemen), maar het is best triest dat er steeds meer mensen zijn die met moeite rondkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook. Dat is dus al hoger dan het wettelijk minimumloon. Dus als je voor dat loon fulltime werkt leef je in armoede.

      Verwijderen
    2. Zullen er voor die mensen dan geen extra toeslagen zijn? Het is toch echt heel krom. Zelf steunen wij een gezin in de omgeving door zo nu en dan wat toe te stoppen. Denk aan spullen een keertje mee eten, dochter een dagje mee nemen, maar geen geld...

      Verwijderen
    3. Volgens mij met 1930 euro is de vakantie geld en kinderbijslag inbegrepen. Als je dan een huur en twee kinderen moet hiermee betalen, vind dit idd zeer krap. Het betekend met dit bedrag dat er weinig ruimte is om te sparen en voor onvoorzien kosten.

      Verwijderen
  3. Bespaarders zo als wij zullen met dat bedrag waarschijnlijk geen armoede kennen. Het is waar je het geld aan uit geeft. Iemand die veel verdiend maar ook veel uitgeeft kan ook in het rood eindigen. Ik zelf snap bijstand in de vorm van een bedrag niet zo goed. Basis behoeft zo als "Simpel," kan je als gemeente verschaffen. Hier door hoef je een klein bedrag aan bijstand te geven voor eten. (dus geen bier of sigaretten). Wil je die wel moet je er voor werken. Als je werk moet het dan ook wel gelijk wat opleveren. Voor mensen die ziek zijn en daardoor niet kunnen werken vind ik een standaart hoger mag liggen. Zij zitten immers in de situatie dat ze niet voor het meer kunnen werken. Groet Dave

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er vallen ook dingen onder als 'sportclub voor de kinderen'. Als je steeds feestjes moet afzeggen omdat je geen cadeautje kunt betalen, val je op een gegeven moment (in bepaalde groepen) buiten de boot. En buiten de boot vallen of aan de rand van de samenleving staan, kan hele rare dingen doen voor de geestelijke ontwikkeling van een kind.

    Siebrie

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Houd er rekening mee dat mensen die van €1030 rond moeten komen ook recht hebben op huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget, kwijtschelding gemeentelijke lasten, andere gemeentelijke programma's die bijvoorbeeld grotere uitgaven voor kinderen vergoeden, voedselbank, speelgoedhandel, kledingbank enz.

    Al met al heeft ook deze groep dus recht op zaken die een inkomen van 2000-2500 per maand vertegenwoordigen. Daarmee durf ik te stellen dat ze het wellicht beter voor elkaar hebben dan de mensen die net wat meer verdienen en dus voor een hoop van deze regelingen niet in aanmerking komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals algemeen bekend is, is armoede relatief. Ik eet geen vlees dus eet sowieso goedkoper dan de vleeseter. Kan de vleeseter geen vlees betalen zal hij in armoede leven. Ik rook en drink niet dus heb minder geld nodig dan hij die rookt en drinkt. Ik koop uit principe zo weinig mogelijk en, indien mogelijk, tweedehands: kleding, keukenspullen, boeken, meubilair etc. Mijn inkomen steeg en daalde in de afgelopen 45 jaar regelmatig maar mijn principes zijn altijd hetzelfde gebleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alle binnengekomen vluchtelingen vallen ook onder deze groep stijgende armoede... Lijkt me niet zo vreemd dus dat het stijgt. De werkende nederlander moet voor steeds meer medemensen zorgen. En dan is 1930 euro (vind ik) veel geld. En zeker, als je roken drinken dieren en uitgaan vakantie (luxe) beperkt, te doen.
    Maar als je jezelf al bij voorbaat zielig vind, is er altijd iemand die daar weer aandacht voor vraagt.
    Vreselijk voor alle mensen die hulp en geld echt nodig hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik schrok van de koppen. Maar de inhoud wekte mijn verbazing. Zoals Dave al schrijft, wij bespaarders kunnen hiermee misschien beter rondkomen dan het gemiddelde gezin.
    Toch kan ik niet ontkennen dat ik in mijn omgeving meer armoede zie dan enkele jaren geleden.
    Met name in gezinnen met twee werkende ouders in de minder goed betaalde banen. Vind ik heel triest.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik vind de definitie ook te hoog gegrepen. internet is basisbehoefte maar de rest niet. zie op tv genoeg mensen owwh ik heb het zo slecht en dan wel een 60 euro ziggo alles in een pakket.

    laatst ook op tv een nos item over armoede. ik heb het zo slecht maar wel flink roken en 4 huisdieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gisteravond bij André Kuipers geweest, er komen iedere dag 200.000 mondjes bij die gevoed willen worden.
    Kon je met een liedje maar......

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo allemaal, ik ben super enthousiast vandaag. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening hadden ontvangen van Sabinehelps@gmail.com en toen besloot ik me aan te melden op basis van hun aanbevelingen en een paar uur geleden bevestigde ik een totaalbedrag van eur 10.000 dat ik bij mijn eigen bank had aangevraagd account. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via hun e-mail: sabinhelps@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....