Doorgaan naar hoofdcontent

Nederlandse banken niet happig op negatieve spaarrente

Nederlandse banken zitten er over het algemeen niet op te wachten om een negatieve rente over spaargeld te gaan rekenen.
Dat constateert de Nederlandse Bank (DNB). Volgens DNB had de rente, gezien tarieven die voor zakelijke klanten worden gehanteerd, al lang negatief kunnen zijn, maar vinden banken dat toch een raar idee.

Banken zijn ook bang dat klanten hun vertrouwen in de bank verliezen als ze moeten gaan betalen voor het in beheer geven van spaargeld. Ook zegt DNB dat spaargeld toch nog steeds een belangrijk middel is om geld op te halen dat weer uitgeleend kan worden. Overigens zijn de banken niet heel happig om extra spaargeld aan te trekken.

In Nederland heeft nog geen enkele bank het aangedurfd om de spaarrente negatief te maken, al komt Triodos bank met een rente van 0,0% wel heel dicht in de buurt. In het buitenland is er wel een aantal banken dat het aangedurfd heeft om dit door te voeren. In België zijn negatieve spaarrentes overigens bij wet verboden.

De AFM heeft onderzocht wat Nederlanders zouden doen als ze geconfronteerd zouden worden met negatieve spaarrentes:
  • Fysiek bewaren (34%)
  • Beleggen (20%)
  • Schulden aflossen (18%)
  • Deposito sparen (11%)
  • Uitgeven (5%)
Bron: FX.nl

Gelukkig gaan de meeste mensen dus niet gelijk hun spaargeld allemaal uitgeven. Vreemd vind ik wel dat er geen optie is "gewoon op de bank laten staan". Schulden aflossen is natuurlijk altijd een goed idee, ook als de spaarrente niet negatief is...

Wat zou jij met je geld doen bij een negatieve spaarrente?

Reacties

  1. Ik zou de neiging hebben om het van de bank te halen, maar het wordt er niet veiliger op om je geld thuis te bewaren. Hopelijk komt het niet zover.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben niet veel spaargeld maar eerder kon je van de rente een dagje er op uitgaan, nu krijg je niets meer. Ik zou bij een negatieve rente het geld in Belgie op de bank zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zou het dan ook op de lopende betaalrekening negatief zijn, of alleen op de `spaarrekening`?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vroeg ik me ook af. Dan zou het goedkoper zijn bv 2 gewone betaalrekeningen te hebben en daarvan 1 als spaar te gebruiken.

      Verwijderen
  4. Moelijke vraag, maar ik zou wel een deel van mijn buffer contant bewaren. Je ben natuurlijk altijd kwetsbaar van bij voorbeeld diefstal.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou het in ieder geval eerst doorschuiven naar banken die geen negatieve rente rekenen. En daarna idd eraf halen of investeren. Als je nu ook geld toe kreeg op geleend geld.. Dat is niet zo, ze verdienen nog steeds geld met ons spaargeld, door dat bijvoorbeeld uit te lenen. Daar ga ik niet voor betalen, dat is hun taak!

    Misschien begin ik dan zelf wel een bank, bedenk ik me nu .. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. KLein bedragje op spaarrekening laten staan om buffertje te hebben voor tegenvallers, de rest lekker gespreid beleggen via vermogensbeheerder en in cowdfundingspojecten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op de betaalrekening zetten want dat is geen spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie!
      Maar dan gaat de bank wellicht een 'vergoeding' vragen voor gestald geld.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....