Doorgaan naar hoofdcontent

Een huis zonder hypotheek kopen, het gebeurt steeds vaker

Steeds vaker worden er huizen gekocht zonder dat een hypotheek op die woning wordt verstrekt. In de Randstad, en dan met name in Amsterdam, was het al niet ongewoon dat een relatief groot deel van de aankoopprijs uit eigen middelen werd betaald, maar nu wordt ook steeds vaker een huis gekocht zonder dat daar een hypotheek bij nodig is. Dat was althans de strekking van het artikel dat ik gisteren in het Financieel Dagblad. En niet alleen in de Randstad, in heel Nederland gebeurt dat in 17% van de gevallen, in Amsterdam ligt dat percenage op 25%.

Wat ik mij zo afvroeg bij het lezen van de kop was: "waar halen ze dat geld vandaan?". Dat werd in het artikel best goed omschreven.

Er is een aantal type kopers die zonder financiering (op dat huis) een huis koopt:

  • Mensen met veel overwaarde van een vorige woning die kleiner gaan wonen
  • Ouders die een huis kopen voor hun kinderen en/of als investeringen
  • Jongeren die op verschillende manieren vermogen hebben gegenereerd
  • Particuliere investeerders
Mensen die kleiner gaan wonen
Dit is een situatie die ik me kan voorstellen. Mensen die kleiner gaan wonen, bijvoorbeeld omdat de kinderen uit huis zijn, en een kleine of helemaal geen hypotheek meer hebben op hun oude huis, hebben na verkoop van hun oude woning een behoorlijke som geld in kas om iets anders te kopen. Ik kan me voorstellen dat dat dan conant uit de overwaarde betaald kan worden.

Ouders die een huis kopen voor kinderen
Deze groep wordt ook steeds groter. De ouders hebben een aardig vermogen opgebouwd en kopen voor hun kinderen een huis. Dat vermogen stoppen ze dan in het huis in plaats van het op de spaarrekening te laten staan. 
Soms sluiten ze ook een tweede hypotheek op hun eigen woning af om het huis voor de kinderen te financieren. Dan wordt de woning van de kinderen voor de statistieken zonder financiering gekocht, maar is er, indirect, wel gefinancierd voor die woning.

Jongeren
De categorie jongeren die aan bod komen hebben meestal op verschillende manieren vermogen opgebouwd. Naast dat ze een deel zelf gespaard hebben, hebben ze vaak een grote schenking ontvangen van hun ouders en/of een erfenis ontvangen.
Zeker sinds er weer tot een ton geschonken kan worden, komt deze groep kopers vaker voor in de groep die "contant afrekent".

Particuliere investeerders
Dit is de laatste groep die in het artikel genoemd wordt. Deze groep koopt de huizen vooral voor de verhuur. Ze hebben het bedrag vaak wel contant om snel te kunnen handelen in een markt als Amsterdam. Ze hoeven dan namelijk geen voorbehoud op financiering te maken. Vaak kopen ze het huis eerst contant om vervolgens op hun gemak financiering te regelen voor die woning. Ze hebben dan weer hun contante "oorlogskas" terug om dit proces te herhalen.

Voor ons is het nog lang geen optie om contant een huis af te rekenen overigens.

Reacties

  1. Wij gaan binnen een aantal jaren kleiner wonen en betalen het huis dan uit eigen zak. We gaan waarschijnlijk houtbouw plegen en voor een deel zelf bouwen. En dan genieten van onze financiële vrijheid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gaan het ook doen. Iets kleiner, houtskeletbouw, maar wel met véél meer grond. Dit kunnen we doen doordat we afgelopen jaren heel veel afgelost hebben en ons huis inmiddels goed verkocht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik woon redelijk klein, maar als ik iets kan vinden dat kleiner is (34-60 m2) met garage of parkeerplek, ga ik verkopen en verhuizen.
    Ik kan dat dan ws betalen uit de verkoop van mijn huidige appartement, ik woon in Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh, wou dat wij dat ook konden doen.... hebben toch echt een (beleggings)hypotheek nodig!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....