Doorgaan naar hoofdcontent

Throwback Thursday: Extra aflossing op de hypotheek

Vorige maand begonnen wij met de rubriek Throwback Thursday. Toen schreven we over het feit dat in januari 2016 onze hypotheek onder de €200.000 uitkwam.

Vorig jaar februari waren we eigenlijk maar net begonnen met het extra aflossen op de hypotheek. We losten die maand €225 af, €100 op het annuïteitendeel en €125 op het aflossingsvrije deel. Dat was eigenlijk pas de 3e bewuste extra aflossing die we ooit deden op onze hypotheek. We hadden wat afgelost in 2015 omdat de we het bouwdepot niet geheel verbruikt hadden, losten, ook in 2015, €278 en €1000 af op de hypotheek.
Daarnaast losten we in januari 2015 nog eens €125 af. De aflossing van vorig jaar leverde ons een besparing op van €0,78. We hadden toen nog niet besloten om in het vervolg eerst fors op de restschuld te gaan aflossen.

Op dat moment hadden we, na het verwerken van de aflossing een hypotheek van €199.000 met een spaardepot van €20.000. We stonden op dat moment nog €8.000 onder water zonder de restschuld van toen nog bijna €14.000 mee te rekenen.

Hoe is het dan nu?
Deze maand doen we een extra aflossing van ruim €12.000. Zoals jullie wel weten doen we dat met grotendeels geld dat we uit een erfenis ontvangen hebben en met een deel eigen geld. Verder zijn we van plan maandelijks €500-€600 extra af te lossen.
Onze hypotheek is na aflossen nog €183.000 groot met een spaardepot van €23.000. We hebben geen restschuld meer, die hebben we in december geheel afgelost.

We hebben dus een hele sprong weten te maken in 12 maanden tijd, al moeten we daarbij bekennen dat niet alles "op eigen kracht" is gebeurd. Naast de erfenis hebben we in 2016 ook een tweetal kleinere schenkingen ontvangen die we grotendeels gebruikt hebben om af te lossen.

Hoe verschilt jullie hypotheek met die van een jaar geleden?

Reacties

  1. Dan blijft het op eigen kracht, hoor. Je had er ook voor kunnen kiezen om te gaan reizen, een dure bank, een badkamer, etc. aan te schaffen en dat deden jullie NIET. En dus heb je het op eigen kracht gedaan. Ook als je geld krijgt, zal je de voor jou juiste keuzes moeten maken en dat deden jullie. Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, en daar heb je ook wel gelijk in. Al voelt het soms toch niet helemaal als op eigen kracht.

      Verwijderen
  2. Wij losten vorig jaar 7500 euro extra af, op het aflossingsvrije deel.
    Op 1 januari 2016 betaalden wij 827,39 euro per maand en
    Op 1 januari 2017 betaalden wij 791,77 euro.
    In 2009 sloten wij een hypotheek af van 176500 euro.
    In 2013 begonnen wij met aflossen. Inmiddels is het hypotheekbedrag gedaald naar 129668,03 euro (dit klopt niet meer helemaal want op 1 februari jl losten we 500 euro extra af). Het verschil per maand is inmiddels 117,71 euro. Dit stort ik op een aparte rekening en gaat per 500 euro weer naar het extra aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie resultaten ook zeg.. Op de hypotheek hebben wij ongeveer eenzelfde besparing per maand gerealiseerd nu.

      Verwijderen
  3. Ik reageer eigenlijk nooit, lees wel veel mee. Maar de vraag over het verschil, nou heel veel! 2 jaar geleden zijn, inmiddels ex, en ik een nieuwe renteperiode aangegaan met een halvering in het rentepercentage. Dit scheelde natuurlijk aanzienlijk in het maandbedrag. In januari 2017 heb ik, door dit lagere maandbedrag, hoofdelijk ontslag kunnen aanvragen en dit is goedgekeurd, binnenkort kan ik naar de notaris. Mijn meiden en ik kunnen nu in dit huis blijven wonen, hun vertrouwde omgeving, met school en vriendinnetjes in de buurt. Om te voldoen aan de eisen van de bank heb ik het afgelopen jaar 4000 euro extra afgelost, naast natuurlijk de reguliere aflossingen. Met mijn inkomen, 30.000 euro per jaar/bruto maandbedrag 700 euro, wil ik wel graag extra aflossen maar dat gaat helaas niet op het tempo zoals bij jullie. Zuinig leven is mij niet vreemd, en alle beetjes helpen denk ik dan maar! Groet en dank voor het delen van allen info, ik leer veel, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan. En alle beetjes helpen, niet iedereen heeft inderdaad evenveel middelen. Maar je hebt al wel heel wat gerealiseerd als ik het zo lees.

      Verwijderen
  4. Vergeleken met 2016 is mijn hypotheek 8300 minder, 6300 door extra aflossen en 2000 annuitaire aflossingen. Maandbedrag van 271 naar 227. Vergeleken met aanvang van de hypotheek in 2013 maandbedrag van 395 naar 227 - een verschil wat ik nooit in salaris verhoging zou zien. Ik ben er heel blij mee. Volgend jaar is mijn bedrag onder de 200€ per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi en een heel mooi vooruitzicht. En hele mooie lage lasten zeg.

      Verwijderen
  5. Ik snap helemaal dat je het gevoel hebt niet 'op eigen kracht' te hebben afgelost, ik heb dat zelfde gevoel ook nadat wij vorig jaar een deel van mijn erfenis gebruikten om onze hele hypotheek af te lossen, incl. boete.
    Evengoed is het een fijn gevoel, financieel vrij te zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker bezig hoor, gaat hard zo! Sterkte met de rest van het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker hoor zoveel kunnen aflossen. Heeft houw geldverstrekker geen minimumbedrag? ik moet minimaal 1000 euro per keer aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee kan via internetbankieren. Er zit daaraan geen minimum... Heb zelfs wel eens €100 op een hypotheekdeel afgelost..

      Verwijderen
  8. Wij hebben vorig jaar de hele hypotheek afgelost bij het aflopen van de rentevastperiode. Ondanks de zeer lage nieuwe rente (1.64%) die we zouden gaan betalen. Maar we hadden het geld en hoeven we nu geen vermogensrendementsheffing meer over te betalen. En hebben nu lage lasten. Fijn nu één baan binnenkort wegvalt en de tweede ook een stuk minder zeker is geworden. Met de rest van het spaargeld kunnen we ook in deze situatie veel onzekerheid opvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geeft inderdaad een stuk meer rust in zo'n situatie kan ik me voorstellen

      Verwijderen
  9. Huis gekocht in 2005. Aflossingvrije hypotheek was 80.000 bedraagt nu 25.000. Spaarhypotheek voor 105.000 die bedraagt nu nog 97.500, in de spaarpot zit 42.000 opgebouwd.
    Wacht de ontwikkelingen rondom de spaarhypotheek af. Wil proberen dat de spaarhypotheek weg is voor de kinderen gaan studeren, vermoedelijk over 6 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....