Doorgaan naar hoofdcontent

Het kan nóg lager

De spaarrente bij onze huisbank. Per 31-12 zal onze bank de spaarrente verlagen van 0,3% naar 0,25%. Onze bank heeft daarmee de twijfelachtige eer om de eerste te zijn.
Dit houdt in dat je €2,50 aan rente krijgt als je een jaar lang €1.000 op de spaarrekening laat staan. Nog niet zo heel lang geleden kreeg je het 10-voudige daar voor terug.

Ik snap dan het bericht dat steeds meer mensen beginnen met beleggen ook wel. Die mensen zijn allemaal op zoek naar nog een beetje rendement op hun spaargeld. Wij begonnen zelf ook dit jaar met beleggen.

Proberen jullie ook meer rendement uit je spaargeld te halen? En hoe doe je dat dan?

Reacties

  1. Helaas niet. Het gaat de beleggers nu goed. Ik verlaag mijn lasten en verhoog mijn inkomen en dat is ook wat.

    De dochter van abn amro MoneYou biedt meer rente. De bonus voor heer Zalm moet ook betaald worden.

    De groeten aan de EU. ze gaan nog wat meer maanden door met geld verspillen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik spaar niet voor de rente, maar om geld achter de hans te hebben als het nodig is. Ik verlaag mijn vaste lasten door mijn hypotheek zo versneld mogelijk af te lossen. Sinds 2013 is mijn hypotheek nu 125€ p maand lager. Ik heb beleggingen (sinds 2000) maar die groeien nu alleen nog door reinvesteren dividends, en met de DOW index mee. Maar ik maak me redelijk zorgen over de effecten van Trump in 2017. Sommige financieele mensen in de VS voorspellen een 15% down turn, afwachten hoe dat verloopt, ik kan mijn investering niet opnemen (pensioen) dus.... ik heb de 40% downturn na 9/11 ook overleefd. We zien wel. M

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik spaar niet voor de rente maar probeer wel rendement uit mijn spaargeld te halen, om uiteindelijk van te kunnen leven.

      Verwijderen
    2. Financieel onafhankelijk blog heeft daar vandaag een paar interessante links over, O.a. Hoeveel geld is nodig om onafhankelijk te zijn en bij welk spaar percentage kan je stoppen met werken. Ik vond het interessant om te lezen.

      Verwijderen
  3. Ik heb alleen buffer op spaarrekening bij Moneyou (iets minder lage rente dan huisbank). De rest beleg ik tegen gemiddeld 6-7% rendement

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helaas zeer weinig rente en als de ban op cash op dit tempo doorgaat hebben we straks negatieve rente. Wij lossen onze hypotheek af. Als dit gedaan is dan doen we andere investeringen aan ons huis die geld opbrengen. We hebben al zonnepanelen, maar denken bv ook aan rolluiken, andere keuken en dan koken op inductie (we hebben restcapaciteit van onze panelen, de keuken is al meer dan twintig jaar oud).
    Wij kopen geen aandelen. Ik ben bang dat er een flinke bubbel aan het ontstaan is op de aandelenmarkt vanwege de lage rente.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hypotheek vervroegd aflossen, boete betalen ivm lagere rente met lange looptijd, crowd funden en wat lijfrentestortingen doen. Spaarsaldo laag houden ivm box3 heffing en weinig rendement.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....