Doorgaan naar hoofdcontent

Belgisch bankieren

Deze week las ik twee stukken over het bankieren van onze Zuiderburen. Ik denk dat ze met elkaar te maken hebben, ook al leggen de schrijvers van die artikelen de link niet.

Het eerste artikel gaat over het feit dat steeds meer Belgen in Nederland bankieren. En dan niet in alleen in Nederland, maar ook in Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Duitsland brengen steeds meer Belgen hun financiële zaken onder.

Het gaat daarbij niet alleen om het spaargeld dat in het buitenland wordt ondergebracht, maar ook om levensverzekeringen en "andere financiële constructies", wat dat dan ook zou mogen zijn.

Het tweede stuk ging over de toenemende kosten die Belgen moeten betalen om te bankieren. Door de lage rentes van dit moment het feit dat in België de spaarrente wettelijk niet onder de 0,11% mag komen kunnen banken niet veel meer verdienen op de rentemarges. Daarom verhogen de banken nu hun tarieven.

Ik denk dat het tweede stuk deels een oorzaak is van het eerste onderwerp. Als bankieren steeds duurder wordt ga je wel eens over de grens kijken. Of dat handig is of dat de Belgen thuis uiteindelijk toch beter af zijn met een vastgestelde minimumrente weet ik echter niet.

In het verleden schreef ik al over sparen in het buitenland, toen er een platform werd opgericht waarmee sparen in het buitenland (tegen hogere rentes) mogelijk werd gemaakt. Daarna is het rond die punten ook heel stil geworden.

Zouden jullie snel je bankzaken in het buitenland onderbrengen?

Reacties

  1. Nee ik zou dat niet doen, ik krijg als ik 62 ben pensioen en AOW uit de VS en woon in Nederland en ik vind de aangifte daarvan al moeilijk genoeg. Ik betaal nu al belasting over mijn Amerikaans pensioen, (in box 3) en ik weet ook niet hoe dit zal gaan als ik het ook echt als inkomen ontvang.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na Ice. Sa . Ve? Hmmm, denk niet dat ik er snel toe geneigd zou zijn. Maar zeg nooit nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een deel van ons spaargeld bij A.rgenta (België) ondergebracht. De spaarrente is inmiddels gedaald naar 0,7%. Binnenkort eens kijken of wij het daar houden, aks de rente nagenoeg gelijk is aan die in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....