Doorgaan naar hoofdcontent

Huizenkopers in de rij...

En dan niet alleen voor de bezichtigingen. Zondag las ik een artikel op AD.nl dat een aantal hypotheekverstrekkers de stroom aan aanvragen niet aan kan op dit moment. Hierdoor hebben kopers in sommige gevallen hun hypotheek niet op tijd rond, met mogelijke boetes of zelfs annulering van de koop tot gevolg.

Ondanks dat wij niet in een drukke periode ons huis hebben gekocht, lukt het onze hypotheekverstrekker het ook niet om de hypotheekpapieren op tijd in orde te maken. En dat ondanks bijna 4 maanden de tijd. Wij kochten het huis van een commerciële verhuurder met een behoorlijke boeteclausule voor het later dan afgesproken overdragen van de woning. Dat liep uiteindelijk op tot bijna €400 voor het drie dagen te laat passeren.
Dit geld hebben wij uiteindelijk niet zelf hoeven te betalen. We hebben een klacht ingediend bij de hypotheekverstrekker, waarbij we konden aantonen dat de vertraging niet onze schuld was aangezien wij alle gegevens ruimschoots op tijd hadden aangeleverd en we ook niet "op het randje" van de leenmogelijkheden zaten. Dit lag echt aan de hypotheekadviseur.

Wij hebben het geld daarom ook netjes teruggekregen van de bank.
De gekte op de huizenmarkt is in sommige plaatsen intussen zo groot dat er zelfs al eisen gesteld worden aan bezichtigingen las ik op de telegraaf. Je moet voor de bezichtiging al kunnen aantonen dat je een hypotheek kan krijgen voor het beoogde huis. Anders hoef je niet eens te komen. Dit schijnt vooral in Amsterdam en in mindere mate in Utrecht te spelen, maar het wijst weer eens op een overspannen huizenmarkt waar de verkopers het voor het zeggen hebben...

Reacties

  1. Zo kun je het opvatten (verkoper hebben het voor het zeggen). Anderzijds ben ik op dit moment zo'n verkoper, die haar huis net verkocht heeft. Mijn kopers hebben een dommestomme tussenpersoon die ondanks nadrukkelijk aangeven bij de verkeerde geldverstrekker heeft aangevraagd met alle vertraging van dien.
    En wat kan ik anders doen dan meeveren met alle verlenging? Als ik ze laat ontbinden kost het mij ook minstens twee maanden extra voordat ik weer iets rond heb met een koper. En dan heb ik nog het geluk dat mn huis zeer gewild is. Wat als je dat niet hebt?

    Kopers hebben anno nu veel vrijheden. Bedenktijd (alsof je dat niet gewoon kan doen voordat je zo'n beslissing neemt), financieel voorbehoud en dan nog de macht om middels verlenging de boel op je hand te houden. Wat is er mis mee dat een koper gewoon van te voren weet wat hij kan financieren? Voor alle partijen (ook voor henzelf) een prettige gedachte dat ze al die rompslomp niet voor niks opstarten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat vind ik eigenlijk ook wel. Als verkoper zit je er ook nog mee dat je in de periode van het voorbehoud eigenlijk ook nog niet de boel leeg kunt halen, want als je dat wel doet en het gaat niet door, zit jij met een halfleeg huis. Je kunt vrij veel voorwerk al doen voor je überhaupt gaat bieden. Dat scheelt daarna weer.

      Verwijderen
  2. Dat er sprake is van gekte op de huizenmarkt, zelfs buiten de grote steden, valt mij ook op, als ik collega's hoor over allerlei bied-constructies die verkopers toepassen op de huizen die mijn collega's graag willen kopen. Ik vraag mij oprecht af of men er niets van heeft geleerd. Ik ben er van overtuigd dat het een tijdelijke opleving is, vóórdat de grote daling in huizenprijzen wordt ingezet.

    Voor wat betreft de vrijheid van kopers ben ik het dus niet helemaal eens met Suzanne en LLMM eens. Hoewel het de koper siert om voorwerk te doen, zijn veel van die 'vrijheden' wettelijk opgelegd (bedenktijd). Of helaas noodzakelijk omdat de bank niet tijdig zijn administratie op orde heeft (door ondercapaciteit) met verlengingen als gevolg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit ook meer aan jouw kant geloof ik.

      Verwijderen
    2. Als een koper voldoende voorwerk zou doen en zou weten dat hij het sowieso kan betalen, zou een financieel voorbehoud niet eens nodig zijn. Deze is niet bedoeld om het volledig rond te hebben, maar om te kijken of je het rond krijgt. Het is ook niet wettelijk vastgelegd. Dat scheelt dus al weken onzekerheid.

      De bedenktijd is wettelijk en helaas gekomen omdat veel kopers schijnbaar niet genoeg nadachten van te voren. Hoewel ik het bizar vind dat je de aanschaf van een huis ondoordacht zou doen. Maar goed, daar kunnen koper en verkoper sowieso niet omheen.

      Als het overmacht is (drukke bank, moeilijke situatie) dan prima. Maar in de meeste gevallen zou voldoende voorwerk ene boel ellende schelen.

      En verkopers permanent afschilderen als de machthebbende partij vind ik zo jammer. Zij willen gewoon een huis goed verkopen om daarna als koper verder te gaan. Net als een koper graag voor een goede prijs zn toekomst regelt. We zijn allemaal mensen toch?

      Suzanne

      Verwijderen
  3. Het is al gekte in Amersfoort, vandaag nog gebeld door de makelaar van een appartement wat we willen zien, of we serieus zijn, de verkoper heeft al een bod waar ze mee verder willen en of wij desnoods de vraagprijs willen bieden als we komen kijken en dat ook kunnen beslissen. Nu afwachten of mijn afspraak blijft staan voor komende vrijdag omdat makelaar dit nog wilt terugkoppelen aan koper. Wij hebben voor ons zelf al een max bepaald, verder ga ik morgen kijken naar een woning waar ook al druk op zit. Ook daar hebben we voor onszelf een max bepaald en moeten we beslissen op gevoel. Om nu duur te doen kost nu elke maand later ook een duurdere woningprijs voor hetzelfde. Wij hebben verkocht en tot 13/7 nog onder voorbehoud dus sterk staan we ook nog niet. Zeker met deze berichtgevingen is onze positie zwak om echt goed te bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spannend! Hopelijk komt het met zowel verkoop als koop helemaal goed. Succes!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....